נעמי גולדברג

יוצרת מלמדת ומטפלת בשיטת Iro Shiatsu

מוֹבִילָה נְתִיבִים אֵל עֹמֶק הַשֶּׁקֶט

יסוד האש – לב ומעי דק/מגן לב ומחמם משולש

(מתוך הספר "זן-שיאצו – מגע במרחב")

אש היא המקום שבו הזרע (מים) שהפך לצמח (עץ) נותן את הפרח, היופי והניחוח.
אש היא חום,אהבה,שמחה וצחוק.
אש היא רגישות, אינטואיציה, דמיון, עומק ורוחב שייחודיים לכל אחד
אש היא חמלה, החוויה שאנו אחד כשהלב פתוח.
אש היא הרצון לתת את עצמנו בכל הכיוונים, לאפשר לאהבה ולאור לעבור דרכנו אל כל אחד. אש היא חוויה, היא כאן ועכשיו. היא תמיד חדשה, תמיד נוצרת, תמיד מתרחבת ומפיצה את הניחוח.
אש היא התלהבות, להבת החיים. היא מתבטאת בניצוץ בעינים, היא מתבטאת בכפות הידים, בחוש המישוש, בנכונות לגעת הלאה: ללטף, לחבק, לאהוב.
האש הפנימית והפיזית היא הדם. היא צבעו, תנועתו, זרימתו וכל תהליכי החיים שהוא מאפשר: נשימה, מעבר הורמונים וחומרים נוספים. החום שנוצר בתוכנו דרך תהליכי פרוק החומרים מאפשר לגוף להיות בטמפרטורה קבועה, שנחוצה לכל תהליכי החיים. חום גוף קבוע קשור אל מבנה הלב, ארבעה חדרים, שמאפשר כל הזמן את זרימת הדם ואת הנשימה בגוף (לבעלי דם קר, למשל צפרדעים, יש לב עם שלושה חדרים במקום ארבעה).
מה שמשפיע הכי חזק על אש הלב הם הרגשות והיכולת להתרגש, לתת לאדרנלין לזרום. זה קורה לנו מטיפוס הרים, מפגישה עם כלב או אדם אהוב, משמיעת מוזיקה, מציור וכו'. כל אחד ונטיית ליבו. וכמה הרבה מאיתנו שכחו מתי התרגשו בפעם האחרונה? מתי נתנו ללב להיפתח? הקסם הוא שכשאנו נותנים ללב להיפתח, כמו ניצן שהופך לפרח, ולרגש להיות שם ולהתבטא, זה עובר הלאה. זה נכנס ללבבות אחרים. זה עובר וממיס את כל הקירות, המסכות והדמויות שאנו עוטים על עצמנו, ואנו נהיים כל כך זוהרים ויפים מבפנים. אהבה פותחת. ואם יש מילה שאפשר לסכם בה את כל השיאצו, הרי זו אהבה.
לחיות את הלב זה לחוות את האחד, את האחדות. ה"אני ואתה" נגמר. זה לחזור מ YIN ו YANG  הקטבים, אל ה"טאו" – אל השלם.
 
בתוך אלמנט האש קיימים ארבעה מרידיאנים: הלב והמעי הדק, מגן הלב והמחמם המשולש.

 

 מרידיאן הלב (yin)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

הלב קשור אל מחזור הדם. הפעימות שלו הן פעימות החיים. כל פעימה מאפשרת תנועת דם, חמצן וכו' אל האיברים. איבר זה כל כך מיוחד, עד שהוא בנוי משריר בעל מבנה המיוחד לו, ומכיל קוצב לב שאחראי על הפעימות הסדירות. והלב פועם כמנגינה שאינה נפסקת לעולם. הלב נפתח אל כפות הידיים והלשון. כל מה שקשור בדיבור ואי-דיבור שייך אל הלב. כפי שנאמר – חיים ומוות ביד הלשון.
 
הלב הינו המרכז, הליבה. הניצוץ האלוהי שקיים בנו. אחד, יחד ומיוחד.הוא  מהווה את מרכז הרגש, האינטואיציה והדמיון, ומאפשר ביטוי רגשות: אהבה, ליטוף,ושמחה. מה שעושה אותנו בני אדם…הלב הינו משכן לשקט. הוא מאפשר מגע בעומק ומרחב. דרך הלב אנו חווים את ההוויה, החיבור והאחדות.

מרידיאן הלב ניפתח ללשון ולכפות הידיים. הלשון מאפשרת תקשורת של אמת וכפות הידיים מאפשרות תקשורת במגע, היכולת לגעת בעדינות מהלב או באלימות, מההגנות…הלב כה רגיש ועדין עד שיצרנו סביבו הגנות,דרך מרידיאן המעי הדק,מגן הלב והכבד.

לחיות על פי צו הלב זו מתנת החיים. תפקידנו כאן  על פני האדמה הוא להאיר ולבטא את הרגשות. להתיר את ההגנות אהבה היא חומר שאינו מתכלה.כמה שניתן יהיה לנו עוד.

לב הינו לבלוב וצמיחה. וגם בלבול…

 

מרידיאן המעי הדק (yang)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

המעי הדק (YANG), תפקידו לתמוך את הלב (YIN) מבחינה פיזית ורגשית. כאיבר הוא ממוקם במרכז הבטן, המקום הכי רגיש בגוף, ללא עצמות שמגנות. אורכו כששה מטרים שמתפתלים בחלל הבטן, ולאורכם מתרחשים תהליכי ספיגת המזון אל מחזור הדם. לאורך המעי נעשית ההפרדה בין מה שטפל ולא נחוץ שעובר לצואה, לבין העיקר – מה שנחוץ לגוף לתהליכי החיים. זה נכון בכל המובנים: הפיזי (מזון), הרגשי והרוחני. מרידיאן המעי הדק עובר על גבי השכמות ובצידי הצוואר וקשור אל "פריסת הכנפיים" הפנימית, שהיא הרי העיקר. במעי הדק מתיישבות כל ההדחקות. כשאנו לא נותנים לאש שבנו להתבטא, אנו כבים. המים (הפחד) מכבים את האש (האהבה), וזה מתבטא בדיכאונות ובהתמכרויות שונות.
 
 

מרידיאן מגן הלב (yin)

מגן הלב הוא השער שדרכו נכנסים הדברים אל הלב. והוא קשור בעיקר אל הצד הרגשי, אל מערכות היחסים שאנו נמצאים בהם עם הקרובים אלינו. מגן הלב קשור אל יכולתנו להיות באינטימיות, היכולת לפתוח ולשתף אחרים במה שמתרחש בנו בפנים. ממגן הלב עוזר במקרי הלם רגשיים ופיזיים. הוא סופג אותם כדי שהלב יקבל את המכה בצורה מתונה יותר ויוכל להמשיך לעבוד. וקיים הבלבול – אנו רוצים שמישהו יפתח אותנו, יאהב אותנו, שנרגיש את הרגש הנפלא הזה, אך עלינו לנהוג הפוך (לבלוב) – לאהוב. ואז הלב נפתח, וחשים הרבה יותר.
 

מרידיאן מחמם משולש (yang)

המחמם המשולש קשור אל וויסות הטמפרטורה בגוף. הוא נקרא "משולש" כי יש לנו שלושה מחממים: עליון – בית החזה, אמצעי – איזור הסרעפת ותחתון – הבטן התחתונה. המחמם המשולש קשור אל מערכת ההגנה של הגוף מפני הסביבה החיצונית (אקלים, חיידקים, רוחות וכו'), ובעזרת וויסות חום הגוף, הוא תומך בכל  האיברים לעשות את תפקידם נכונה. כיוון שהוא שייך אל אלמנט האש, הוא מאד מושפע מבחינה רגשית. אנו יודעים כבר שרגשות שעולים בנו כמו פחד, כעס וכו', גורמים למערך ההגנה של הגוף להתמוטט ולמחלות לחדור פנימה.

למאמרים נוספים בקרוב: