נעמי גולדברג

יוצרת מלמדת ומטפלת בשיטת Iro Shiatsu

מוֹבִילָה נְתִיבִים אֵל עֹמֶק הַשֶּׁקֶט

יסוד האדמה – טחול/לבלב וקיבה

(מתוך הספר "זן-שיאצו – מגע במרחב")

אדמה זו אמא. האם הגדולה, זו שמזינה ותומכת ונמצאת באהבה ללא תנאי. אדמה מאפשרת את הצמיחה של הכל, את יצירת שרשרת המזון שממנה אנו מתקיימים. כדור הארץ הוא האדמה והתמיכה שלנו. כוח המשיכה משפיע עלינו כל הזמן ומשאיר אותנו מחוברים לאדמה. ומול כוח זה יש את הכוח שנובע מתוך האדמה כלפי מעלה והוא האהבה. אדמה היא השורשים של חיינו.

אדמה שונה יוצרת אנשים שונים. כולנו מכירים בתחושה את ההבדל בין אנשי העיר לאלו שבמדבר או בהר. זו התחושה שיש מי שנטוע באדמה ואפשר להישען ולסמוך עליו כמו שסומכים תמיד על כדור הארץ, או על אמא – לא במודע, אבל הביטחון תמיד נימצא שם. זו המשמעות של לחץ שווה ותומך.

אדמה זו פשטות החיים לפי עונות השנה, תשומת הלב לשינויים הקטנים, לגדילה, לצמיחה ולכמישה.

באדמה – הפרי בשל. הוא ניתן לאכילה, הוא ניתן לביטוי. החלומות שנחלמו במים, היצירתיות שבעץ, ההתלהבות והאהבה שבאש הגיעו לבשלות. כעת עוד אנשים יכולים להנות מפרות העשייה, אם זה ציור, פסטה או לחן חדש.

כשאנו באדמה שלנו, במובן חיובי, אנו מעניקים כל הזמן מבלי לעשות חשבון, בטבעיות. אדמה לא מאוזנת זה חשבונאות. זה לבדוק את האינטרסים שלנו לפני שאנו נותנים משהו. זה לתת למחשבות להסתובב סביב עצמן במעגלים, וזה בדרך כלל לא מוביל לפיתרון, אלה מביא עלינו דאגנות ומתח מיותרים.

אדמה היא השרירים בגופנו, אם הם נוקשים מדי או רפויים, כמו אדמה סדוקה או בוצית, או שהם בדיוק במידה. אדמה זה להיות במרכז. מתוך המרכז ניתן לתמוך את האחר, ניתן לתת. אדמה זה להיות בגוף מלמטה כלפי מעלה.

בגוף מתבטאת האדמה דרך המרידיאנים של הטחול (YIN) והקיבה (yang) שנמצאים במרכז הגוף ואחראים על פרוק והטמרת המזון מחומר ל KI. הקיבה והטחול אחראים גם לשמירת האיברים במקומם. מול נטית הגוף להתכופף כלפי מטה עם השנים ולהענות לכוח המשיכה, ישנו את הכוח שבא מלמטה, מתוך האדמה, ועוזר לזקיפות הקומה ולטונוס השרירים, ושומר את האיברים (כגון רחם, שלפוחית שתן וכו') במקומם. איברים שצונחים בהחלט מעידים על חולשה באדמה.

דרך ערוץ הקיבה מתבטאת האדמה בשחלות ובשדיים, שהם ערוץ ההזנה של הגוף מרגע שתינוק נולד, ערוץ ההענקה ללא תנאי דרך ההנקה והתמיכה.

האדמה מתבטאת בטעם המתוק. הסינים קושרים את הלבלב אל הטחול והקיבה. מתיקות יתר, שנגרמת בעיק על ידי סוכר לבן זה כמו להזריק סמים למוח. כמות האינסולין בדם עולה ויורדת במהירות והכבד עובד חזק. המוח מגיב לסוכר ב "הי" גדול ואחרי כן בדעיכה, שה "תרופה" לה היא שוב מתוק. זה יוצר אצלנו מנגנון של התמכרות, כמו כל התמכרות אחרת לסמים.

הקיבה והטחול אחראים על החשיבה ועל הזיכרון לטווח קצר. מוח שמקבל לתוכו הרבה סוכר יכול לפתח בקלות חשיבה מעגלית (אובססיבית), ללא יכולת לצאת מהסבך. לפעמים כל מה שצריך כדי לצאת ממנה זה לאזן את המרידיאן.

 מרידיאן הטחול (yin)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

הטחול מאכסן כדוריות דם אדומות ולבנות להפצה ברגעים נכונים. כלומר עליו לשחרר את נוזלי החיים האיכותיים ברגעי משבר. זהו תפקיד של תמיכה במערכת החיים.

ברפואה סינית מקושר מרידיאן הטחול גם ללבלב.הלבלב מפריש את האינסולין – הורמון האחראי על רמות הסוכר בדם.

אכילת יתר של פחמימות ריקות כמו קמח לבן וסוכר מעובד(ממתקים), יוצרת עומס על הלבלב וגורמת למצבי רוח קיצוניים ונפילות מתח,עם נפילת הסוכר בדם. בדיוק כמו שימוש בסמים. אכילה מוגזמת של מתוק מחלישה את הלבלב, הטחול והכבד.

הטחול ממצה מהמזון את איכויותיו ומעביר את המיצוי הטהור ביותר ללב.גם זה הינו תפקיד של תמיכה. הוא מחזיק את האיברים במקומם, ושומר על הדם בכלי הדם. כל איבר שצונח כלפי האדמה כמו רחם,שלפוחית שתן,טחורים, וכו

מעיד על חוסר איזון באדמה. מיצוי המזון מתרחש בכל הרמות. מנטאלי, רוחני ורגשי. אנו עשויים ממה שאנו אוכלים.האם נזכור זאת בקרמבו הבא?

כוח המשיכה הינו בסיסי וחיוני לחיים. מעולם לא ריחפנו בחלל.מזוננו בא מהאדמה. האדמה מהווה תמיכה מוחלטת, כאומרת – הנני כאן. במלואי.

איך נחזק את האדמה בחיינו עם כבישי אספלט מהירים וצילום וירטואלי של הטבע?לצאת החוצה, לנשום, לאכול מזון שבושל באיטיות ובאהבה. להאט את הקצב.כך ניזכר ונתמוך באדמה.

הטחול מאפשר את זקיפות הקומה. את כיוון הצמיחה למעלה. מתוך האדמה.אנו זוקפים קומה עם תחושת אהבה והתרחבות. המזון שמעניק הטחול ללב.

 

מרידיאן הקיבה (yang)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

הקיבה אחראית על העיכול, מחלל הפה כלפי מטה. היא קשורה לשדיים ולשחלותולכן אחראית על הורמוני המין הנשיים ועל יכולת הנתינה והאמפתיה.

פגשתי פעם אישה שניסתה להיכנס להריון במשך זמן רב ללא הצלחה. כמה שעות של שהייה על האדמה, תחת עץ חרוב וכל האדמה בגופה הסתדרה. תוך עשרה חודשים היתה ברית.

אחת הדרכים המופלאות לתמוך אדמה היא לייצר קומפוסט משאריות המזון …

קיבה וטחול אחראים גם לתיחום וסדר. לזרימה המתרחשת בתוך גדות הנחל. או בעברית הגיון בריא וכמו שאמא שלי אומרת – זה מה שיש!

ליסודות הנוספים

יסוד מים
כליות ושלפוחית שתן
למאמר המלא >>

יסוד העץ
כבד וכיס מרה
למאמר המלא >>

יסוד אש
לב ומעי דק / מגן לב ומחמם משולש
למאמר המלא >>

יסוד האדמה
טחול/לבלב  וקיבה
למאמר המלא >>

יסוד המתכת
ריאות ומעי גס
למאמר המלא >>