נעמי גולדברג

יוצרת מלמדת ומטפלת בשיטת Iro Shiatsu

מוֹבִילָה נְתִיבִים אֵל עֹמֶק הַשֶּׁקֶט

יסוד העץ – כבד וכיס מרה

מתוך הספר מסע אל מגע במרחב הנע 

עץ הוא הרוח, זו המניעה, זו שמאחורי כל יצירה, זו שמאפשרת גמישות. עץ הוא החיבור שלנו למעמקים, למעמקי האדמה והשמיים. דרך העץ בחינו אנו צומחים, בוחרים כיוונים שונים וגדלים בהם.

עץ הוא הגשמת הזרע שנטמן במים, היכולת של הזרע לנבוט וללבלב, להיות ירוק ולהזין את עצמו ואת הסביבה בחמצן.

עץ הוא תנועה ענקית כשהוא בכיוון נכון של יצירה והרחבה. עץ הוא הכיוון מבפנים החוצה, ודרכו מתאחדת הרוח הפנימית עם החיצונית.

עץ הוא גם המקום בו אנו מתבלבלים ומאפשרים לבחוץ להשפיע על הבפנים.

בתוך הגוף נמצא העץ בכבד ובכיס המרה, שאחראים על התנועה והזרימה בגוף. הם מחוברים ליצירתיות מצד אחד, ולכעסים ותסכולים מצד שני. כעסים חוסמים את הזרימה, כמו סכר באמצע הנהר. כעס הוא בדרך כלל כיוון לא נכון, שמנסה להביא את הבחוץ פנימה. יצירה היא תמיד מבפנים החוצה

"איך שיר נולד, כמו תינוק, זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה"

הכבד וכיס המרה קשורים אל העיניים, לחזון הפנימי – החלום שהחל במים. כיס המרה שהערוץ שלו עוב בצידי הראש והגוף, מאפשר את הפיכת החזון למציאות.

הכבד וכיס המרה אחראים על גמישות המפרקים ועל הגידים המקיפים אותם. כשהמפרקים גמישים, גם הרוח הפנימית גמישה והמחשבה גמישה. יש פתיחות לרעיונות וכיוונים חדשים. יש מקום ליצירה ולמשחק. העץ הוא תנועת ה KI בגופנו בכל רגע. הוא מניע ומטהר את הדם, מנקה אותו מרעלים ודואג שיהיה מאוזן מבחינת הסוכרים שמומסים בו. אז יכול הדם לעשות את תפקידו.

ZONE הכבד נמצא בקרסול, אחד המקומות בגופנו בו אנו זקוקים לגמישות, מהבסיס – מתנועת כף הרגל על גבי האדמה. חוסר גמישות שם הוא גם רגשי ומחשבתי – חיים שתקועים בכיוון אחד, עיניים שרואות את החיים כמקום צר וקשה. גמישות מאפשרת לראות גם צדדים נוספים.

ZONE הכבד עובר גם בבית החזה, מעל המקום הפיזי של הלב והראות. הכבד הוא זה שבו קיימת הגאווה, האגו , היהירות. בדרך כלל, תכונות אלו באות מחוסר ביטחון עמוק בעצמנו וביכולת שלנו לתת ולאהוב. איזור הרוחב הזה של הכבד בחזה הוא בעצם בית הסוהר בו אנו שמים את עצמנו – תסכול, כעס,יהירות, וכו'. אם אנו לא מאפשרים לדברים לזוז, לזרום ולנוע עם ה KI (שזה מאפין של הכבד), אנו עלולים למצוא את עצמנו עם שטף דם במוח, עם אסטמה, שיתוק, התקפי לב ועוד.

מקום נוסף שהכבד עובר בו הוא מתחת ללסת התחתונה. כמה מאיתנו חושקים שיניים ולא נותנים לדברים שיש לנו לומר לצאת החוצה, וכך הכעסים נשארים בפנים. השרירים מכווצים, הגידים קצרים ואנו בחמיצות.

 

מרידיאן הכבד (yin)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

גמישות, התפרצות,יצירה ויצר. פרץ חיים. צמיחה ושימחה. ומנגד – תסכול, קנאה, כעס, אלימות ונוקמנות. הראשון נובע מאין. השני נובע מאני. מי אני? מי איני? מה החשיבות שלי?

מרידיאן הכבד נפתח לעיניים. אנו רואים דרכו בראייה פנימית,את החזון. חולמים את החלום לפרטיו. שימוש בסמים ואלכוהול מחליש מאד את הכבד.  בהשפעת סמים לעיתים נהגות יצירות וחזונות רבים.  ומה עם המימוש לאחר שפגה ההשפעה?

סיפור קטן: כנערה מתבגרת המשתמשת בגלולות למניעת הריון הייתי מקבלת דלקת עיניים אחת לחודש. ניראה לי מוזר. עוד לא ידעתי דבר על רפואה סינית. פגשתי על הדרך חברה שלמדה לבחינות ההסמכה ברפואה סינית.זה היה בסן פרנסיסקו ב 1982. היא הכינה לי פורמולת צמחים שלא בלעתי.העדפתי את הטיפות של הרופא.אחרי שנתיים נפגשנו בארץ. היא ידעה שלא ידעתי להעריך את הצמחים או את הזמן שהושקע במציאת הפורמולה.אולם – במבחן ההסמכה היא נבחנה על הפורמולה הזאת… נסתרות הדרכים…

 

 מרידיאן כיס מרה (YANG)

מתיחות לפתיחת המרידיאן והמבנה הגאומטרי המשוייך לו

במילה אחת – ביצוע. מימוש החלום לכדי מציאות

ליסודות הנוספים

יסוד מים
כליות ושלפוחית שתן
למאמר המלא >>

יסוד העץ
כבד וכיס מרה
למאמר המלא >>

יסוד אש
לב ומעי דק / מגן לב ומחמם משולש
למאמר המלא >>

יסוד האדמה
טחול/לבלב  וקיבה
למאמר המלא >>

יסוד המתכת
ריאות ומעי גס
למאמר המלא >>